Wel eens van narrowcasting gehoord? Dit is het aanbieden van informatie op moderne narrowcasting schermen. De communicatie richt zich op een specifieke doelgroep op een specifieke plaats. Deze manier van aanbieden van informatie is zeer breed inzetbaar. Bovendien is het zowel intern als extern te gebruiken. De vraag wat Narrowcasting is, gaan we verder bespreken in deze blog.

Zo bied je de eigen medewerkers steeds relevante informatie
Voor heel veel bedrijven is het in elk geval een prima manier om ook de eigen medewerkers van allerlei informatie ter voorzien. Dit is vooral toepasbaar als sprake is van een grotere organisatie. In dat geval is het een soort van elektronische nieuwsbrief. Je presenteert je eigen mensen elke dag opnieuw het laatste bedrijfsnieuws. Zo houd je iedereen op de hoogte en bovendien zorgt het voor meer betrokkenheid bij de onderneming. Als we denken aan intern gebruik, dan kun je denken aan het vertonen van verjaardagen van personeel, het voorstellen van nieuwe medewerkers, jubilea, feesten en partijen, de nieuwe producten die gerealiseerd zijn, het lokale weerbericht en het lokale nieuws.

Maak het de wachtende klant wat aangenamer
De communicatiemethode is extern te gebruiken om aanbiedingen en acties onder de aandacht te brengen. Je kunt de openingstijden aangeven, de wachttijden die op dat moment gelden, het lokale weerbericht en de verkeersinformatie en kunnen eveneens wachtverzachtende filmtrailers vertoond worden om het de wachtende mensen wat aangenamer te maken. Ook kunnen sfeerbeelden vertoond worden.

Welkom geheten door het scherm met daarop relevante informatie
Bij de grotere bedrijven word je niet zelden door een narrowcasting scherm welkom geheten. Dit zien je zeker terug binnen de zorginstellingen. Mensen wordt de weg gewezen en bovendien is het en aangename onderbreking van het lange wachten. Binnen de retail wordt deze wijze van communiceren ook gebruikt. Je kunt de klant zo informatie bieden over de laatste acties, de aantrekkelijke aanbiedingen en eventueel gewijzigde openingstijden.



Gericht op specifieke doelgroep

Nee, kies je voor een narrowcasting oplossing dan kies je niet voor broadcasting, Dat is toch iets heel anders. Met een narrowcasting player richt jij je meer dan broadcasting op een specifieke doelgroep namelijk. De transmissie is beperkter dan in vergelijking met broadcasting. Narrowcasting oplossingen worden al gebruikt vanaf het jaar 2005 toen het zo ongeveer tegelijk met het op dit moment ook erg populaire podcasting geïntroduceerd werd. Hoewel je werkt met informatie op schermen, wordt een welkom op deze manier door klanten als prettig ervaren. Ze weten in elk geval vaak meteen waar ze aan toe zijn.