Wanneer u een gaatje in een kies heeft, zal de tandarts dit gaan vullen. Voor tandartsen is dit een standaard ingreep, ze passen deze behandeling met grote regelmaat toe. Over het algemeen zal daarmee de kiespijn zijn verholpen. Toch kan het ook gebeuren dat u juist na het vullen van een gaatje kiespijn krijgt. Het komt zelfs regelmatig voor. Voor het vullen van een gaatje kunt u terecht bij een tandarts in Groningen.

Oorzaak van de pijn

Hoe kan het nou dat u pijn krijgt na het vullen van een gaatje? Binnenin de kies zit veel levend weefsel. Er lopen zenuwen en bloedvaten. Sommigen lopen door tot aan het glazuur van de kies. Dit zorgt ervoor dat boren pijn kan teweegbrengen. Bij het vullen van het gaatje worden de uitlopers van het weefsel geïrriteerd. Het duurt enkele weken voordat het weefsel zich hersteld en daarom kan de pijn dus enkele weken aanhouden. Deze pijn zal met name optreden bij ‘koud’ of ‘warm’ in je mond. De pijn is wel vol te houden. Wanneer de pijn heviger wordt en u er zelfs niet van kunt slapen, moet u teruggaan naar de tandarts. Dan is de kans groot dat het weefsel aan het afsterven is en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De tandarts zal dit dan proberen te verhelpen.

Verschillende vullingen

Maakt het voor de pijn ook uit welke vulling u krijgt? Het blijkt dat bij een witte vulling over het algemeen meer napijn wordt ervaren dan bij een grijze vulling. Dit komt omdat de witte vulling hard wordt en daarbij krimpt. Daardoor worden de randen van de kies naar elkaar toe getrokken. Dit zorgt voor meer pijn. Het geeft een spanning in de kies die kan zorgen voor irritatie aan de tandzenuw. Daarnaast is het bij iedere vulling belangrijk om te controleren of de vulling niet te hoog ligt. Bij een te hoge vulling zal u veel meer last hebben van pijn. Daarom is het goed om dit even te controleren zodra de eventuele verdoving is uitgewerkt.

Pijn aan het tandvlees

Na het vullen van een kies is het goed mogelijk dat u last hebt van pijn aan het tandvlees. Soms wordt er een soort bandje om de kies gedaan om zo de goede vorm voor de vulling te krijgen. Dit bandje kan in het tandvlees snijden, waardoor u pijn aan uw tandvlees krijgt. Dit gaat vanzelf weer over.